Dit is een van die treffende aspekte van die Suid-Afrikaanse geskiedenis dat die koms van Jan van Riebeeck en sy geselskap na die Kaap in 1652 'n kenbare datumlyn daargestel het: ons kan praat van die era voor Van Riebeeck en die era na sy koms. Afrikaners het dié dag altyd beskou as 'n aanvangsdatum van die moderne geskiedenis van ons land, en die groot feesvieringe wat in 1952 gehou is, het reg laat geskied aan hierdie beskouing. Die jaar 2002 het egter verbygegaan sonder dat daar 'n volkswye 350-jarige fees gevier is. 'n Mens kan dus met reg spekuleer hoe die jaar 2052 se fees gaan lyk. Die gebeure word al meer gerelativeer as 'n betekenislose aspek binne die Nuwe Suid-Afrikaanse ideologiese visie waarin die Blankes se bydrae eerder aan onderdrukking gekoppel word as aan ontwikkeling. Tog sou daar geen moderne Suid-Afrika gewees het, sonder daardie vroegste volksplanting aan die Kaap nie.
Die benaming Stigtingsdag is sekerlik gepas vir hierdie gedenkwaardige dag, maar die dag sal altyd verbind bly aan die imponerende persoonlikheid van Johan Anthonisz van Riebeeck (21 April 1619 - 18 Januarie 1677)en die opdrag wat hy van die VOC ontvang het om 'n logistieke pos te stig en later 'n nedersetting en veilige vesting daar te stel. Vandaar die ontstaan van die Kasteel in Kaapstad - 'n duidelike manifestasie van die Nederlanders se voorneme om hul permanent hier te vestig en hulself te verdedig teen aanvalle.
Professor PG Nel skryf in die Afrikaanse Kultuuralmanak die volgende: "Die oogmerke van die VOC was bloot prakties en ekonomies van aard, en die gedagte aan 'n volksplanting word nie by hulle aangetref nie. Tog sou hierdie daad oorgaan tot die vestiging van 'n nuwe volk aan die suidpunt van Afrika: 'n volk met 'n eie taal, beginsels, lewensbeskouing, filosofie en lewenswyse. Die immigrante moes hulle aanpas by gans ander omstandighede as dié waaraan hulle gewoond was. Vanuit die ontwikkelde Nederland het hulle gekom na 'n onontwikkelde, ongetemde land. In hulle stryd teen die elemente sou die bodemgesteldheid beslissend inwerk op die vorming van 'n groep mense met 'n eie aard en die geboorte van 'n nuwe volk onvermydelik maak." (Bladsy 107)
In die nuwe situasie wat die Afrikanervolk vandag beleef, behoort hierdie datum eintlik te groei in betekenis: dit is immers die begin van ons geskiedenis in Afrika. Ons wortels lê klaarblyklik diep in die Nederland van die Goue Eeu, en is later versterk deur Duitse immigrante en die koms van die Franse Hugenote.
No comments:
Post a Comment